Aksa ve Gazze'nin Bereketi: ANFİDAP (Ankara Filistin Dayanışma Platformu)

İnsanların doÄŸada ayakta kalıp diÄŸer varlıkları kendine boyun eÄŸdirebilmesinin en önemli sebebi akıllı bir varlık olarak beraber hareket edebilme ve ÅŸartlara uyum saÄŸlayabilme yeteneÄŸi olsa gerektir. YaÅŸadığı coÄŸrafyada bu kabiliyeti açığa çıkarıp iÅŸlevsel kılan kiÅŸi ve gruplar, diÄŸer topluluklar üzerinde de hakimiyet kurmayı baÅŸarırlar. Hayatın her alanı çeÅŸitli karşıtlıklar ve mücadele üzerine kuruludur. Karşıtlıklar, bölünmeyi ve kısmen kaosu doÄŸuracağı gibi birlik olmayı ve çatışmalar içinde bir düzen kurmayı da zorunlu kılar. İslam'ın en temel ve ayırt edici ilkesi olan tevhid inancı, bütün farklılıkların ve çeÅŸitliliklerin baÄŸlı olduÄŸu mutlak bir varlığa kulluÄŸu zorunlu kılarak, zıtlık/ayrılık ve birlik dikotomisini en adil ve hikmetli bir ÅŸekilde çözüme kavuÅŸturan bir iman, amel manzumesini kurtuluÅŸ reçetesi olarak insanlığa sunar. İnsanın doÄŸasında bulunan zıt eÄŸilimler kendi içinde bir mücahedeyi gerekli kılarken dış dünyada oluÅŸan sayısız iliÅŸki ağında ortaya çıkan çıkar çatışması/farklılaÅŸması her an yeni bir mücadele zeminini ortaya çıkarır. Her çeÅŸitliliÄŸin bir çeliÅŸki olarak görülmesi yahut farklılıkların daima bir çatışmayı gerekli kıldığını iddia etmek mümkün olmamakla birlikte genel olarak bunları uzlaÅŸtırıp ortak bir faydaya dönüÅŸtürmenin hiç de kolay olmadığı tarihsel bir gerçekliktir.

Farklı saiklerle oluÅŸan grupları saÄŸlam bir toplumsal varlığa dönüÅŸtürmek için etkin bir asabiyeye ihtiyaç olduÄŸu gibi onları ortak bir amaç ve hedef birliÄŸine de odaklamak gerekmektedir. Benimsenen ortak amaçların gerçekleÅŸmesi için kullanılan yöntemler dahi kimi zaman yeni bölünmelere ve karşıtlıklara yol açabilir. Bu tür kırılganlıkları aÅŸabilmek için güçlü bir liderliÄŸe/yönetiÅŸime, tecrübe edilmiÅŸ bir ortak akla, kurumsallaÅŸmış bir istiÅŸare mekanizmasına, sahip olunan ortak baÄŸların sürekli zinde tutulmasına ihtiyaç vardır. Müslümanlar uzunca süredir kendi potansiyelini açığa çıkaracak bir motivasyonu yakalayamamıştır. Kavmiyet, ulus, mezhep, coÄŸrafi konum, ideolojiler ya da kiÅŸi kültü üzerine kurulmak istenen asabiyeler baÅŸarılı sonuçlar üretememiÅŸtir. İslam inancı ve ümmet olma bilinci üzerine geçmiÅŸteki gibi yeniden inÅŸa edilmek istenen birlik arayışlarıysa henüz yeterli bir düzeye ulaÅŸamamıştır.  

Kudüs, Mescid-i Aksa tarih boyunca Müslümanların ilgi odağı olmuÅŸtur. Filistin davasıysa son yüzyılda Müslümanları bir araya getirebilen en önemli meselelerin başında yer almaktadır. Aksa Tufanı'yla birlikte Filistin meselesi tüm erdemli insanların davası haline dönüÅŸmüÅŸtür. Gazzeli mücahitlerin, kadın, çocuk ve yaÅŸlı tüm Gazze halkının ortaya koyduÄŸu muazzam sabır, direniÅŸ, mücadele azmi, tevekkül ve ahlaki duruÅŸ tüm insanlığı derinden etkiledi ve bu etkileÅŸimin sonuçlarının nasıl tezahür edeceÄŸi önümüzdeki on yıllarda ortaya çıkacaktır.

Aksa ve Gazze destanı bereketinin tecelli ettiÄŸi yerlerden birisi de Ankara'da kurulan "Ankara Filistin Dayanışma Platformu (ANFİDAP)" olmuÅŸtur. 7 Ekim 2023 Aksa Tufanı hamlesinin ardından Siyonist İsrail ve emperyalist Batı'nın vahÅŸi katliamları karşısında kurulan ANFİDAP, Aksa Tufanı’nın geleceÄŸe yön verecek somut sonuçlarından biri olarak tarihteki yerini almıştır. Yaklaşık on civarında sorumluluk bilinci yüksek İslami oluÅŸum tarafından kurulan ANFİDAP hızlı bir ÅŸekilde yirmi civarında STK'nın bir araya geldiÄŸi bir platforma dönüÅŸtü. Zamanla platform otuzun üstünde bir sayıyla faaliyetlerine devam etti.

ANFİDAP süreç içerisinde; basın açıklamaları, Siyonist İsrail, ABD gibi emperyalist ülkelerin büyükelçilikleri önünde eylemler, Kocatepe'den Sıhhiye'ye, Hacıbayram'dan Melike Hatun Camii'ne on binlerin katıldığı yürüyüÅŸler ve basın açıklamaları, görsel afiÅŸlemeler, medya ve sosyal medyada bilinçlendirmeler, üniversitede basın açıklamaları, araç konvoyları, gıyabi cenaze namazları, sabah namazı sonrası açıklama ve dualar, ilki 150 bin diÄŸeri 250-300 bin arası olan Ankara'nın sivil inisiyatifli en büyük yürüyüÅŸ ve mitingleri, konferanslar, paneller, ÅŸehit edilen çocuk, kadın, gazeteci ve saÄŸlık çalışanlarını farklı faaliyetlerle gündeme getirme, boykot bilincini canlı tutma, devletin Siyonist İsrail'le ticareti durdurup iliÅŸkilerini kesmesi için aleni çaÄŸrılarda bulunup bununla ilgili gerekli görüÅŸmeler yaparak kamuoyu baskısı oluÅŸturma, çifte vatandaÅŸ terörist İsrail savaÅŸçıları için suç duyurusunda bulunma, soykırımcı İsrail'in dünyada tecrit edilmesi ve sorumlularının yargılanması için giriÅŸimlerde bulunma, tüm bunlar için siyasi, diplomatik, hukuki akademik ziyaretler gerçekleÅŸtirme, yaÅŸanılan soykırımı ve destansı direniÅŸi canlandıran resim ve tiyatro gibi sanatsal farkındalıklar oluÅŸturma, Ankara'ya gelen Gazzeli yaralılarla ilgilenme, Filistin'e her türlü maddi ve manevi yardım için toplumun farklı kesimleriyle iÅŸbirliÄŸi arayışına girmek gibi yüzlerce faaliyeti gerçekleÅŸtirmiÅŸtir.

Bu kadar büyük, çeÅŸitli ve istikrarlı faaliyetler ortaya koymak elbette kolay olamazdı. Bu baÅŸarı hikayesinin en büyün sebebi kuÅŸkusuz Mescid-i Aksa ve Gazzeli ÅŸehitlerin/ÅŸahitlerin bereketiydi. Ümmet olma bilinci ve kardeÅŸlik bağı bu birlikteliÄŸin önemli dayanaklarındandı. Bunun yanında ANFİDAP'ın kurucu aklının ilk baÅŸta bu birliÄŸi saÄŸlam temeller üzerine bina etme konusundaki hassasiyeti ve zamanla katılan diÄŸer STK'ların samimi gayretleri ve fedakarlıkları dikkate deÄŸerdi. Platformun çalışma ÅŸeklinin belli ilke ve usullere baÄŸlanması ve yönetiÅŸim mekanizmasının süreklilik arz edecek bir yapıya kavuÅŸması önemliydi. Her hafta düzenli olarak toplantıya iÅŸtirak etmek ve katılımcıların bu konudaki ciddiyeti baÅŸarı hikayesinin sırrını ortaya koyan bir husus olarak öne çıkıyordu. Bazı faaliyetlerse gece gündüz çabalamayı, özellikle icra kurulunun çok daha fazla efor sarf etmesini gerektiriyordu.

Ankara'da İslami yapılar geçmiÅŸte de platformlar kurup farklı icraatlerde bulunmuÅŸlardı. Ancak bu kadar çeÅŸitli grubun, ahenkli bir ÅŸekilde, istikrarlı olarak, deÄŸiÅŸik kulvarlarda, çok sayıda ve büyük çapta faaliyetlerde bulunabilmesi pek rastlanılan bir durum deÄŸildi. Bu önemli kazanımların elde edilmesinde yukarıda kısmen iÅŸaret edilen hususların yanında ANFİDAP'ın kuruluÅŸ amacı olan Filistin davasına odaklanması önemli bir yer teÅŸkil ediyordu. Zira platform bileÅŸenleri her konuda aynı düÅŸünmüyorlardı. Farklı politik duruÅŸu olan ya da politikaya tamamen mesafeli duran, İslam düÅŸünce geleneÄŸinin deÄŸiÅŸik kollarını temsil eden onlarca STK ve İslami yapının çok katmanlı yüzlerce faaliyet yapabilmesi odak noktalarından uzaklaÅŸmamalarıyla doÄŸrudan iliÅŸkiliydi.

Kudüs, Mescid-i Aksa, Gazze direniÅŸi hakkında genel olarak ittifak edilse de bu davanın nasıl gündemleÅŸtirileceÄŸi, hangi yöntemlerin kullanılacağı noktasında elbette tam bir mutabakat saÄŸlamak mümkün olamazdı. Bu süreci yönetmek için istiÅŸare ahlakının hassas bir ÅŸekilde yürütülmesi gerekiyordu. Belki de Müslümanların günümüz problemlerine çözüm üretememesindeki en önemli açmazlardan birisi, istiÅŸare kavramı dillerden düÅŸürülmese de gereÄŸi gibi istiÅŸare ve ÅŸura kurumunun iÅŸletilememesi olsa gerektir. ANFİDAP tecrübesinde bu konu üzerinde titizlikle duruldu. Bütün kararlar istiÅŸareyle alınıp uygulandı. Gözden kaçan küçük ihmaller daha sonraki toplantılarda büyük bir olgunlukla gündeme getirilip giderilmeye çalışıldı.

Platform geniÅŸledikçe insicamı korumak, kritik kararlar almak ve hızlı aksiyon almak zorlaÅŸacaktı. Ancak katılımcıların farklı imkan ve yeteneklerini ortak bir akılla harekete geçirip etki alanını geniÅŸletmek stratejik bir gereklilikti. Referans sistemiyle temkinli bir yol izlenmesi sürecin saÄŸlıklı iÅŸlemesini kolaylaÅŸtırdı. Özellikle büyük ölçekli programlarda platform üyeleri dışında farklı kiÅŸi ve kurumlarla da iÅŸbirliÄŸi gerekiyordu. Aslında her yapının platform üyesi olması gerekmiyordu. Bazılarıyla konu ve süreç bazlı iÅŸbirliÄŸi yapmak daha doÄŸruydu. Edinilen bazı tecrübeler geniÅŸ katılımlı faaliyetlerde kimi dış yapıların platformun reflekslerini zorladığı yönündeydi. ANFİDAP'ın istiÅŸari ahlakının dışında geliÅŸen birtakım fiili durumlar daha sonraki büyük organizasyonlar için kıymetli birer deneyim olsa da her kitlesel programda yeni belki de nispeten istenmeyen tecrübeleri yaÅŸamak kaçınılmaz oluyordu. İstiÅŸarenin ciddi ve sürekli bir ÅŸekilde icra edilmesi bu tür istenmedik durumları aÅŸmayı ve platformun yenilik/deÄŸiÅŸim ve ilkeler/sabiteler arasındaki hassas dengeyi korumasını saÄŸlıyordu.

İstiÅŸare heyetinde adalet, ehliyet ve liyakat gibi özellikler çok önemli olmakla birlikte farklı bakış açılarını yakalayabilecek kiÅŸilerin olması da gereklidir. Tek tip düÅŸünen bir istiÅŸare meclisinden parlak fikirler, krizleri aÅŸabilecek yöntemler, cesaret isteyen çıkışlar, temkinlilik gerektiren duruÅŸlar gibi bazen birbirine zıt gibi gözüken düÅŸünce ve eylemlilikler zor çıkar. Lakin ortak paydayı aşındıran ve odak noktasını zorlayan bir çeÅŸitlilikse platformun altını oyacaktır. Bu noktada tecrübeli, akil ve bilge kiÅŸiler toparlayıcı ve istikamet üzere kalmayı saÄŸlayacak dokunuÅŸları yapabilmelidir. Edinilen tecrübe ve ortak akıl, temel ilkeler ekseninde platform bileÅŸenlerinin çeÅŸitliliÄŸini verimli bir organizasyon kabiliyetine dönüÅŸtürebilmelidir. Bunun için platform, kendi gücünü ve potansiyelini iyi hesaplamalı ve harekete geçirebileceÄŸi mekanizmaların envanterini çıkarmalıdır.

Platform üyeleri kendi yapılarındaki çalışmalarını da aksatmadan yürütmelidir. Bu birlikteliÄŸin oluÅŸturduÄŸu sinerji her kuruma pozitif bir enerji olarak yansıyarak onları geliÅŸtirmelidir. Hiçbir kiÅŸi ve kurum ANFİDAP'ın marka deÄŸeri üzerinden kiÅŸisel bir çıkar elde etmeyi düÅŸünmediÄŸi ortadadır. Ancak buna raÄŸmen bu tür ÅŸeylere yol açacak kapılar sonuna kadar kapanmalıdır. Riya ve gösteriÅŸe geçit verilmeyeceÄŸi gibi hizipçilik ve fitne çıkarılmasına da müsaade edilmemelidir. Elbette kiÅŸi ve kurumların hata yapması, kimi zaman aile içinde yaÅŸanabilecek tartışma ve maksadı aÅŸan hoÅŸnutsuzlukların platformda da ortaya çıkması mümkündür. DüÅŸünce, eylem üretilen, sürekli iÅŸ yapılan yerde hata yapmak ve küçük kırgınlıkların olması muhtemel hatta kaçınılmazdır. Önemli olan bu krizleri istiÅŸari ahlak, kardeÅŸlik hukuku ve hikmetli bir yolla aÅŸabilmektir.

ANFİDAP'ın faaliyetleri dostları ve vicdanlı insanlar tarafından büyük bir sevgi ve takdirle karşılanırken art niyetli ve karanlık çevreler tarafından da kem gözle takip edilmektedir. Bazı güç odakları bu enerjiyi kendi amaçları için kullanmak ya da manipüle etmek isteyebilir. ANFİDAP ÅŸimdiye kadar takındığı birbirine baÄŸlı, özgün, bağımsız, vakarlı, adil ve hakkaniyetli tavrını sürdürdüÄŸü sürece dışarıdan yapılacak yönlendirme, ayartma, fitne ve sızma operasyonlarına karşı saÄŸlam ve onurlu duruÅŸunu hep sürdürecektir. Ortaya konulan bu örneklik raporlama, dergi, kitap, tez çalışması ve belgesel gibi araçlarla tüm toplumun istifadesine de sunulmalıdır.

Aksa Tufanı tarihi bir kırılma noktasıdır. Hamas ve Gazze halkı tüm dünyanın özgürleÅŸmesi, hak ve adalet temelli bir hayat yaÅŸaması için küresel emperyalizm karşısında üzerine düÅŸeni yapmış ve tüm insanlık adına büyük bedeller ödemiÅŸtir. Siyonist İsrail'in sürekli ihlal ettiÄŸi ateÅŸkes anlaÅŸması belki zamanla kalıcı hale gelecektir. Ancak bu durum Aksa Tufanı’nın fitilini ateÅŸlediÄŸi küresel intifada ve Özgürlük Tufanı dalgasını dindirmeyecek bilakis daha da alevlendirecektir-alevlendirmelidir.

ANFİDAP diÄŸer il ve ülkelerdeki benzer platformlarla iÅŸbirliÄŸini artırıp, Aksa Tufanı'nın mesajlarını siyaset, hukuk, ekonomi, medya, akademi, uluslararası iliÅŸkiler, sosyal ve kültürel hayatta sürekli gündemde tutarak geleceÄŸin inÅŸasında sorumluluklarını yerine getirmeye devam etmelidir.

*Bu makalede ifade edilen fikirler yazara aittir ve İslam DüÅŸüncesi'nin editoryal duruÅŸunu yansıtmayabilir.

Yorum Yapın